Skip to main content

Niet alleen organiseert Geweldig Rotterdam Meet & Greets en Pitch Nights voor jongeren om naartoe te komen. De campagne zoekt ook jongeren op, met bijvoorbeeld lesprogramma’s op scholen. Samen met Stichting Confro ontwikkelde Geweldig Rotterdam interactieve theaterprogramma’s. Een van de scholen waar zij langsgingen, is het Schreuder College Slinge op Rotterdam-Zuid. Hieronder lees je een interview met Curtis Emnes, een van de twee mediators op het Schreuder College. We praten over het lesprogramma, hoe de scholieren hier op reageerden, en of hij plaats ziet voor meer van dit soort lesprogramma’s in de toekomst.

Leerlingen buiten de comfortzone helpen

‘Wat betekent je naam?’ ‘Wie is je favoriete rapper?’ ‘Waar liggen je wortels?’ Het is slechts een greep uit de vragen die Aloali Kananpour, Patrick Ribeiro en Majid Alrufaie stellen tijdens het niet zo doorsnee voorstelrondje. De mensen van Stichting Confro zoeken naar participatie, soms ook door confrontatie. ‘Ga de dialoog aan en doorbreek taboes’ is het motto. Zo leren ze scholieren op een laagdrempelige wijze buiten de comfortzone te treden. ‘De manier waarop de leerling werd benaderd, was erg goed,’ meent Curtis. ‘Ze spreken dezelfde taal als de leerlingen. En dat is verbindend, die taal van de straat. Ik heb het ook in me. Ik kan ook schakelen tussen formeel en informeel, en ik merk dat de jongeren zich fijner voelen als je soms ook informeel met ze kunt praten.’

 

En dat werkt, ziet Curtis: ‘Na iedere voorstelling kwamen er verschillende leerlingen met vragen naar mij of mijn collega toe. Ik merkte dat de situatie zoals in de voorstelling geschetst bij hen was binnengekomen. Verschillende leerlingen hebben hier later nog verder over nagedacht, en dat riep blijkbaar vragen bij hen op. Gelukkig kloppen ze dan bij ons aan, en staan wij als mediators klaar om ze met hun vragen te helpen.’

 

Aansluiten bij de behoeften

Stichting Confro heeft een breed aanbod aan lespakketten en verschillende theatervoorstellingen, gebaseerd op actuele thema’s in de maatschappij. Binnen het Schreuder College is goed nagedacht over welke voorstellingen het beste bij de leerlingen zou aanslaan: ‘Wij zijn een school voor leerlingen van cluster vier speciaal onderwijs. Onze leerlingen komen in de wijk helaas regelmatig in aanraking met geweld, seksueel overschrijdend gedrag en armoede. Om goed bij hun behoeften aan te sluiten hebben wij gekozen voor de voorstellingen Over De Streep, Seksueel Overschrijdend Gedrag en SHANK, over messengeweld, groepsdruk en criminaliteit.’

 

Curtis is blij dat de leerlingen hem aan zijn mouw trekken als er dingen zijn waar ze zelf niet helemaal uit komen. ‘Ik denk dat sommigen zich niet prettig voelen om bepaalde vragen in de groep te stellen. Ze willen zich niet helemaal blootstellen en zich juist stoer houden tegenover andere leerlingen. Maar ik heb als mediator best wel een goede relatie met de leerlingen, en dus voelen ze zich bij mij wel veilig om hierover in gesprek te gaan.’

 

Kansen blijven bieden

Dat de jongeren waren geraakt door de Stichting Confro theatervoorstellingen bleek uit hun enthousiasme voor de Geweldig Rotterdam fotoshoot. ‘De leerlingen, en ik ook, hadden het gevoel dichter bij elkaar te zijn gekomen na afloop van de theatervoorstellingen. Toen fotograaf Mark Bolk vanuit Geweldig Rotterdam langskwam voor een fotoshoot wilde veel leerlingen hieraan meedoen.’ Spannend is het natuurlijk wel, zo voor de camera stappen, maar volgens Curtis paste dit mooi in de ontwikkeling van de jongeren. ‘De resultaten waren echt goed. Ze kwamen met een mooie poster van zichzelf thuis, en waren trots om zich uit te spreken tegen het negatieve, en voor positieve ontwikkelingen. Sommige leerlingen baalden na afloop zelfs omdat ze niet hadden meegedaan.’

 

Curtis denkt dat het goed is om deze theatervoorstellingen en fotoshoots zeker één keer per jaar te houden: ‘Niet al onze jongeren maken dezelfde ontwikkeling door.’ Curtis ziet graag dat deze events jaarlijks op het Schreuder College terugkeren: ‘Als een tweedejaars scholier het nog te spannend vindt om mee te doen aan de theatervoorstelling of op de foto te gaan, dan is dat natuurlijk oké. Maar dan vind ik ook dat wanneer deze scholier hier later wel aan toe is, hij of zij dit ook als derdejaars zou moeten kunnen doen. De een is hier nou eenmaal eerder aan toe dan de ander. En ik ben juist van mening dat we hier niemand voor hoeven te straffen, maar juist kansen moeten blijven bieden.’

Dit artikel stond in de Geweldig Rotterdam nieuwsbrief van mei 2024. Niks meer missen? Meld je aan voor de nieuwsbrief.