Skip to main content

Begin 2022 startte #ShanksDown: de jongerencampagne van Geweldig Rotterdam. Mediabedrijf New Momentum is gespecialiseerd in digitaal actieonderzoek. Zij hebben het bereik van de bijbehorende hashtag #ShanksDown op sociale media onderzocht. Door te meten wie over #ShanksDown postten en wat erover gezegd werd, weten we meer over het bereik en de impact van de jongerencampagne.

Tweede meting

In april dit jaar vond de tweede meting plaats van #ShanksDown. Vergeleken met de nulmeting in oktober 2022 is de hashtag #ShanksDown een duidelijkere rol gaan spelen. De hashtag werd veel gebruikt gedurende de Week van de Veiligheid en de messeninleveracties. Ook kregen meisjes een prominentere rol binnen de campagne. Duidelijk is dat het bereik van de hashtag beperkt blijft tot communities rond onderwijs, gemeente, politie en jeugd- en jongerenwerk. Om jongerenculturen te bereiken, moeten er veel meer jongeren en influencers betrokken worden bij de campagne; zo luidde de aanbeveling uit de nulmeting in oktober 2022.

YouTube video’s Chatmo

Aansluitend op het advies van de nulmeting is begin van dit jaar de samenwerking met video influencer Chatmo gestart. Chatmo heeft op YouTube ruim 157.000 volgers, veelal jongeren uit de doelgroep van #ShanksDown. De eerste video, waarin de vlogger een dag meeloopt met de politie, scoorde met 105.000 views en meer dan 300 reacties een stuk hoger dan de gemiddelde video op het kanaal van Chatmo. De reacties zijn veelal positief en in de reacties wordt veel gebruik gemaakt van de woorden doelen, respect, school, strijder, doorgaan, voorbeeld, jeugd en jongeren.

Ook de tweede video waarin Chatmo een dag meeloopt met jongerenwerkers van JOZ kon rekenen op een groot bereik met positieve reacties in de comments. De komende maanden zullen er meer video’s volgen op het YouTube kanaal van de influencer. Wat de invloed van Chatmo’s video’s is op het bereik van de hashtag #ShanksDown zal blijken uit de volgende meting van New Momentum.

Bekijk de eerste en tweede #ShanksDown video door Chatmo op YouTube.