Skip to main content

Geweldig Rotterdam organiseerde, samen met partner Stichting Jongerenwerkers op Zuid (JOZ), in de eerste helft van 2024 verschillende Meet & Greets voor Rotterdamse jongeren. Tijdens de Meet & Greets gaan Rotterdamse jongeren in gesprek met inspirerende rolmodellen. Deze gesprekken richten zich op het voorkomen van criminaliteit en het bevorderen van talentontwikkeling onder jongeren.

Richard Lopes Mendes, medeoprichter van het bekende Rotterdamse kledingmerk Clan de Banlieue, was een populair rolmodel bij deze Meet & Greets. Richard is een echte Rotterdammer, en kent de straten van ‘zijn’ Rotterdam door en door. Nu is hij het rolmodel voor jongeren uit datzelfde Rotterdam en voelt Richard de verantwoordelijkheid om zijn kennis en ervaringen aan de nieuwe generatie door te geven. Hoog tijd voor een gesprek met Richard.

 

De juiste snaren raken

Richard was drie keer het rolmodel bij de Meet & Greets en heeft dit als erg positief ervaren. De jonge ondernemer lijkt de juiste snaren bij de jongeren te raken: ‘Soms denk je dat ze niet luisteren, maar stiekem zijn ze toch wel met je bezig. Meerdere jongens uit Hillesluis zijn nu al een paar keer langsgekomen in de winkel om mij te groeten. En met de jongens uit Feijenoord hebben we natuurlijk die Banlieue-fotoshoot gedaan voor onze nieuwe lijn. Dus ik kan denk ik wel zeggen dat ik ergens een beetje indruk op ze heb gemaakt.’

 

Maar hoe krijgt Richard het voor elkaar om indruk te maken op die verschillende jongeren? ‘Gewoon omdat ik mezelf ben’ is het simpele antwoord. ‘Ik merk niet echt veel verschil tussen de jongeren op verschillende locaties. Met Shaquille van JOZ als interviewer vertel ik over mijzelf en het pad dat ik heb bewandeld, en blijkbaar zijn de jongeren daarin geïnteresseerd. Ik denk dat dit komt omdat zij zich met mij kunnen identificeren. Omdat ik misschien wel van dezelfde plek in het leven kom als waar zij nu zijn.’

 

Maatschappelijke plicht

Richard is een drukke ondernemer die met twee vrienden en €30,- een succesvol kledingbedrijf is begonnen. Toch maakt hij veel tijd vrij om Rotterdamse jongeren te kunnen helpen. ‘Ik denk dat iedere Rotterdammer een maatschappelijke plicht heeft om iets voor de stad te doen, en wij van Banlieue sluiten in het vervullen van onze plicht goed aan bij deze doelgroep. Dus ik doe wat ik kan, en hoop dat ik impact maak. Al maak ik impact op maar één jongere, dan is dat het voor mij al waard. Maar ik hoop dat ze allemaal weten dat ik oprecht ben. Ik wil ze graag vertellen dat je zelf kan kiezen welke kant je op gaat. Of het lukt is iets anders, maar je kan altijd een keuze maken voor je eigen leven.’

 

Workshops met de Banlieue Foundation

Aansluitend aan de Meet & Greet vindt ook een workshop Ondernemen plaats. Deze workshop sluit aan op Richards verhaal en wordt gegeven door Nikhom en William van de Banlieue Foundation. ‘Als je iets wilt, dan kun je het waarmaken. Daar komt geluk bij kijken. Maar ook het maken van bewuste keuzes.’ Met deze boodschap sluiten zij zich aan bij Richards overtuiging. Met de workshop proberen Nikhom en William jongeren te inspireren en uit te dagen. Hoe ze dit precies doen lees je in ons eerdere interview met hen.

 

Blik op de toekomst

Richard wil graag verder met de Meet & Greets, maar hij ziet ook verbeterpunten: ‘Ik merk dat een Meet & Greet beter werkt op scholen. Hier heb je grotere groepen omdat de jongeren dan tijdens schooltijd aanwezig zijn, in plaats van in hun eigen tijd. Ik merk dat je dan veel meer uit ze kan halen en dieper in gesprek kan gaan. Nu zitten er misschien jongeren tussen die op een pleintje zijn aangesproken, niet echt geïnteresseerd zijn maar wel komen omdat ze pizza krijgen. En als er dan tien jongeren zijn, maar ze komen eigenlijk voor de pizza, dan sta je op een gegeven moment tegen de muur te praten. Met andere woorden, Meet & Greets zijn nuttig, maar ik stel voor om het tijdens schooltijd te doen, en niet in de eigen tijd, want dat is toch vaak speeltijd voor de jongeren.’

 

Dit artikel stond in de Geweldig Rotterdam nieuwsbrief van mei 2024. Niks meer missen? Meld je aan voor de nieuwsbrief.