Skip to main content

De jongerencampagne ShanksDown van Geweldig Rotterdam richt zich op het bereiken van jongeren, met als doel het terugdringen van bezit en gebruik van wapens. In oktober starten we in samenwerking met Stichting Confro en JOZ met een speciaal ShanksDown lesprogramma voor onderwijs. Het lesprogramma bestaat uit drie delen: Over de streep, Shank en Connect. We zijn actief op vijf scholen (in totaal 10 klassen), waar we jongeren uitdagen om mee te denken over het onderwerp messengeweld onder jongeren; van dialoog tot actie. Aanvullend op het lesprogramma vinden er drie collegetours plaats op meerdere scholen in Rotterdam.

#ShanksDown pledge

Scholieren die hun mening tegen messengeweld nog luider willen uitdragen, kunnen dit doen door middel van de #ShanksDown pledge. Tijdens de laatste fase van het lesprogramma vinden hiervoor fotoshoots plaats. Deze jongeren ontvangen hun persoonlijke digitale banner met hun pledge, opgemaakt in de bijpassende ShanksDown huisstijl. Door de persoonlijke plegde via hun eigen socialmediakanalen te delen bereiken ze het eigen netwerk met een belangrijke boodschap: ‘Messengeweld is zinloos, put the #ShanksDown’.

Fakkeldragers

Scholieren krijgen daarnaast de kans om zich nog langer aan de campagne te verbinden, door fakkeldrager voor ShanksDown te worden. Vanaf januari gaan we met deze groep ambassadeurs van start. Zij gaan met hulp van JOZ een actie bedenken tegen messengeweld. De Fakkeldragers krijgen vervolgens een rol in de collegetours die de komende maanden ontwikkeld worden.

Social media

Gedurende het hele traject speelt de inzet van sociale media een belangrijke rol. Jongeren uit de doelgroep zijn breed vertegenwoordigd op dit platform en ook is bekend dat sociale media een cruciale rol speelt bij steekincidenten. Aan de ene kant gebruiken we de inzet van influencers, die de straat op gaan om filmpjes te maken, om jongeren te bereiken met een positieve boodschap. Aan de andere kant wordt op wetenschappelijke wijze gemonitord welke opvallende trends er zijn onder jongeren. Zo blijven we op de hoogte van wat er speelt en kunnen we snel inhaken op actualiteiten.

Ook de inzet van traditionele media speelt nog steeds een belangrijke rol. We zijn in gesprek met FunX en Open Rotterdam over hoe we in deze campagne samen kunnen optrekken. Door middel van workshops voor ouders en docenten geven we hen de handvatten die nodig zijn om dit probleem bij de bron aan te pakken. Verhalen van ouders, daders en slachtoffers worden verzameld om hen een stem te geven in deze workshops.

 

Bekijk het Instagram profiel van #ShanksDown om op de hoogte te blijven van de campagne.