Skip to main content

Uniek aan Geweldig Rotterdam is de nauwe samenwerking tussen een breed scala aan partners en professionals die bekend zijn met jongeren en de problematiek. Hier maakt u kennis met ons creatieve kernteam, waar naast jongeren uit de doelgroep, vijf toppartijen inzitten die de aanpak meehelpen uitrollen.

 

Ten eerste gaat radiostation FunX samen met jongeren de media inzet en evenementen faciliteren. Jeansen Djaoen, regionale redactiechef van FunX, zegt dat hij blij is dat de campagne van start gaat. “FunX staat voor verbinding en dat is precies wat Geweldig Rotterdam wil bereiken. Met het diverse team aan mensen kunnen we een goede connectie met de doelgroep te maken. Het is namelijk essentieel dat het gesprek mét jongeren gevoerd wordt, in plaats van over. Vanuit FunX kunnen we die gesprekken naar een hoger plan tillen en meer mensen bereiken.”

 

Onderdeel van dit diverse team is interactief theatergezelschap Stichting Confro dat met jongeren de dialoog aangaat. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het tv-programma ‘Over de Streep’. Confro zet dit al in op scholen. Aloali Kananpour, creatief directeur van Confro, vindt de aanpak uniek en broodnodig: “Wat de aanpak uniek maakt is dat ze multidisciplinair is. Onderwijs, theater, jongerenwerk, muziek, wetenschap, jongeren zelf; we bezien het probleem allemaal van een andere kant. En dat maakt het sterk. Het is ook echt nodig dat we de jongeren erbij betrekken, vragen wat zij er zelf van vinden en wat zij denken dat de oplossing moet zijn. Jongeren worden nu eindelijk serieus genomen. Dat is belangrijk, want zij zijn de echte professionals! Jongeren kunnen profiteren van de tools die wij ontwikkelen. Zo kunnen zij weer, wanneer ze zien dat bijvoorbeeld broertjes of zusjes de ‘verkeerde’ kant op dreigen te gaan, die tools inzetten en creëren we een domino-effect van goeie paden, die volgende generaties kunnen bewandelen.”

 

Lieke de Haan, zakelijk directeur van Confro, zegt dat dialoog en interactief theater een belangrijke schakel in de keten zijn: “door interactief het gesprek aan te gaan met de jongeren, breken we het ijs en bouwen we een band met ze op. Ons diverse team spreekt hun taal, omdat ze zelf ooit ook ‘de kerndoelgroep’ zijn geweest. Die kunnen nu dus goed verwoorden waarom ze het leven anders zijn gaan aanpakken. Tegelijkertijd spreken we ook de taal van de ‘rest’ van de maatschappij. Dat is heel belangrijk.”

 

Om dat domino-effect van ‘goeie’ paden te creëren, zit ook artiest, urban programmeur en jongerenwerker Jeremiah Durand in het kernteam. Hij werkt met jongeren aan het ontdekken en stimuleren van hun (vaak nog verborgen) talenten, zoals muziek, kunst of techniek. “Geweldig Rotterdam gaat zorgen voor meer bewustwording en meer begrip van wederzijdse kanten. Ik verwacht veel goeds! Er gaan bruggen geslagen worden tussen twee werelden die vooralsnog apart van elkaar leven. Ik probeer hierin de jeugd te ondersteunen in het (her)ontdekken van hun krachten. Iedereen heeft een verhaal, iedereen heeft iets meegemaakt. Er zit een diepere laag onder het beeld van de doelgroep dat de maatschappij voorgeschoteld krijgt. Via projecten en workshops probeer ik de jongeren zichzelf te laten helpen, op welke manier dan ook. Als ik daaraan mag bijdragen, doe ik dat graag.”

 

Het doel is dus om vanuit de jongeren zelf, een verhaal te vertellen aan de samenleving. Een verhaal dat laat zien hoe de wereld van jongeren daadwerkelijk in elkaar zit, minder hoe die geportretteerd wordt door anderen, zoals de media. Een essentiële partner in dit proces is het team van jongerenwerkers van Jongerenwerk op Zuid. JOZ heeft een enorm netwerk en een online infrastructuur die hierbij van pas komt. Guilherme da Graca, adjunct-directeur van JOZ, vertelt dat de organisatie sterk genesteld is in de haarvaten van de wijken. “Daarom kunnen wij die verbinding maken tussen jongeren en jongeren verbinden met de campagne. Belangrijk is dat als we met hen gaan spreken, bij hen bewustzijn over de problematiek ontstaat. Zo worden jongeren zélf het gezicht van deze campagne. Op positieve wijze.”

 

Tot slot is een unieke stap in deze campagne de samenwerking met de wetenschap. Zowel criminologen Jeroen van den Broek en Frank Weerman (beide verbonden aan de Erasmus Universiteit) maar ook Roel Lutkenhaus, (sociale) mediawetenschapper, zijn verbonden aan de campagne. Volgens Roel is het erg belangrijk dat we aan de slag gaan met de dynamiek van sociale media: “De algoritmes van bijvoorbeeld Snapchat of YouTube belonen ophef door middel van het aantal views. Omdat jongeren het ‘views pakken’ zien als succes, is het dus belangrijk om ze te wijzen op alternatieve manieren van succes. Bijvoorbeeld door middel van rolmodellen die dezelfde omstandigheden hadden als zij, maar toch op een andere manier succesvol zijn geworden. Het zou tof zijn om te kijken of we via populaire media een momentum kunnen geven aan de dialoog over messen. Maar ook over de positie waarin jongeren verkeren. En de vraag: wat betekent succes voor jongeren? Als we die perceptie kunnen veranderen dan zijn we een heel eind op weg.”