Skip to main content

Sinds enkele jaren is het kledingmerk Clan de Banlieue niet meer weg te denken uit het Rotterdamse straatbeeld. Jongeren kleden zich maar al te graag in de hoodies, t-shirts en sweatpants van het jonge merk. Sinan Karaca (30) is een van de mede-oprichters. Hij was 22 jaar toen hij Banlieue samen met zijn vrienden Richard en Levie oprichtte. Eind november opende een gloednieuwe winkel in het centrum van Rotterdam. Maar Banlieue is meer dan een kledingmerk: ‘Met de Banlieue Foundation proberen we kansen te creëren voor jongeren. Kansen op gebied van educatie, sport, kunst en cultuur.’

Banlieue X Geweldig Rotterdam

We spraken Sinan in de Banlieue winkel aan de Korte Lijnbaan. Een A-locatie: midden in het bruisende shopwalhalla van Rotterdam. Maar dit was niet de eerste keer dat onze wegen elkaar kruisten. In de zomer van 2023 ging Geweldig Rotterdam de samenwerking aan met Banlieue, Stichting JOZ en Daily Eventz voor het evenement Urban Games ’53. Een samenwerking die we de komende maanden gaan voortzetten. Op de planning staan Meet & Greets waarbij jongeren in gesprek gaan met de jonge ondernemers. ‘Waarschijnlijk in de vorm van een podcast. Eerder al maakten we een serie podcasts in samenwerking met de BuzinezzClub, waarmee we jongeren probeerden te motiveren om ook te gaan ondernemen.’

Oké, dus eerst een kledingmerk en toen een stichting. Hoe zijn de ondernemers eigenlijk op dit punt uitgekomen? ‘In eerste instantie begon Banlieue als schoolopdracht. Levie bedrukte vanuit huis kleding voor jonge ontwerpers, maar ook voor bedrijven en horecazaken. In 2015 zochten we een kantoorpand, maar belanden in een winkelpand. Dat zorgde voor veel zichtbaarheid. We hadden toen al een groot netwerk van topsporters en artiesten. Artiesten zoals Broederliefde en Frenna gingen onze kleding dragen tijdens fotoshoots en optredens. Toen ging het hard met Banlieue.’

Banlieue Foundation

Het kledingmerk heeft sterke connecties met sport, niet gek dus dat al snel een voetbalclub werd opgericht. ‘Voor FC Banlieue zijn we eigenlijk gevraagd door twee ouders die een nieuwe voetbalvereniging wilden oprichten. Met de club geven we kids uit Crooswijk en Schiebroek een plek waar ze gewoon lekker kunnen voetballen. En niet alleen een balletje, maar ook lol kunnen trappen. Dat ontbrak op dat moment in die buurt.’ De Banlieue Foundation ontstond vanuit de voetbalclub. ‘Vanuit het werk met de kinderen bedachten we dat we meer wilden doen. We gingen aan de slag met workshops en huiswerkbegeleiding. We wilden ons als merk maatschappelijk inzetten en kansen creëren voor jongeren, zodat zij er – net als wij – ook iets van kunnen maken.’

En daarmee zijn we weer terug bij Clan de Banlieue. Die naam komt namelijk niet uit de lucht vallen. ‘Letterlijk betekent het buitenwijk. De banlieues in Parijs waren destijds veel in het nieuws. Media berichtte constant over rellen en criminaliteit. Veel slechte associaties dus. Wij proberen het als merk om te draaien en juist het positieve te laten zien van de buitenwijken. Wij groeiden zelf op in Rotterdam-West, ook niet een van de meest fijne wijken. Maar ongeacht waar we vandaan komen, hebben we er toch iets van kunnen maken. En dat is wat we willen laten zien met Banlieue en de Banlieue Foundation.

Benieuwd naar onze samenwerking met Banlieue Foundation? Houd onze kanalen in de gaten en schrijf je in op de Geweldig Rotterdam nieuwsbrief.